Zo pas je de garantieregeling juist toe

De meeste STO Garant deelnemers passen onze garantieregeling gelukkig juist toe. Echter zien we ook voorbeelden voorbij komen waarbij het niet helemaal goed gaat. De meest voorkomende onjuistheden en de meest gestelde vragen over het juist toepassen van de garantieregeling hebben we op een rijtje gezet. Voorkom problemen en check of jij de garantieregeling juist toepast.

1. Mag ik de garantieregeling optioneel aanbieden? Mag ik die keuze bij mijn reiziger leggen?

Nee, de garantieregeling dient verplicht toegepast te worden op je aanbod voor en boekingen van reizigers, waar een garantieregeling voor financieel onvermogen wettelijk verplicht is. Dat is in ieder geval bij alle pakketreizen die je overeenkomt met de reiziger en bij gekoppelde reisarrangementen. Het is dus niet toegestaan toepassing van de garantieregeling optioneel aan te bieden aan de reiziger en daarmee de keuze voor toepassing bij de reiziger te leggen. Deze boekingen dienen altijd ingevoerd te worden in ons online platform en de betalingen dienen via onze derdengeldenrekening te verlopen.

2. Is de toepassing van de garantieregeling afhankelijk van de reisbestemming?

Nee, de reisbestemming heeft geen invloed op of een garantieregeling wettelijk verplicht is bij een aanbod of boeking. Ook bij pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen met de reisbestemming Nederland dient de garantieregeling dus verplicht toegepast te worden. Hetzelfde geldt voor de reisbestemmingen België, Luxemburg, etc.

3. Is de toepassing van de garantieregeling afhankelijk van het land van herkomst van de reiziger?

Nee, de garantieregeling van STO Garant maakt geen onderscheid op basis van het land van herkomst van de reiziger. Dus ook bij pakketreizen en gekoppelde reisarrangementen die geboekt worden door reizigers die niet uit de Europese Unie komen dient de garantieregeling verplicht toegepast te worden.

4. Er zijn veranderingen in de eigendomsstructuur van en/of de feitelijke zeggenschap over mijn onderneming. Ben ik verplicht dat te melden?

Ja, je bent verplicht die veranderingen te melden bij STO Garant. Dat geldt bijvoorbeeld voor:

  • alle veranderingen van de rechtsvorm van je onderneming (bijvoorbeeld: van eenmanszaak of vof naar bv, of andersom). Deelname is namelijk altijd per entiteit;
  • een fusie, splitsing, overname of verandering van de concernstructuur;
  • het toetreden of uittreden van een vennoot en/of bestuurder.

In sommige gevallen vragen we je dan een aantal documenten opnieuw bij ons aan te leveren.

Staat je vraag niet in dit artikel? Twijfel je of je de garantieregeling juist toepast?
Neem dan contact met ons op. Of bekijk ons Deelnemersreglement en onze Garantieregeling. In het Deelnemersreglement worden de rechten en plichten van STO Garant en van de deelnemers beschreven. Het bevat bijvoorbeeld de vereisten voor deelname aan de garantieregeling. STO Garant kan periodiek controleren of je daar aan voldoet en de garantieregeling juist toepast.

Laatste nieuws

Onze garantieregeling is er voor:

Reizen en vakantie

Reizen en vakantie

Wij zijn er voor organisatoren van vakanties, zakenreizen, busreizen, accommodaties, etc.

(Charter)vaart

(Charter)vaart

Onder onze deelnemers bevinden zich aanbieders van zeiltochten, zeilkampen, binnenvaart, zeevaart, etc.

Diverse evenementen

Diverse evenementen

Wij zijn er ook voor aanbieders van recreatie-evenementen, festivals, bedrijfsuitjes, buitensport, etc.

Jouw activiteit?

Jouw activiteit?

Staat jouw segment er niet bij? Neem contact met ons op om je wensen te bespreken.