Wie en wat is STO Garant?
STO Garant is een eenvoudige, moderne en voordelige garantieregeling waarmee (reis)organisaties kunnen voldoen aan de verplichte garantieregeling volgens de Richtlijn Pakketreizen. Zowel voor consumenten als voor zakelijke reizigers.
Alternatief voor het garantiefonds
In de reisbranche is reizigersbescherming al jaren een belangrijk onderwerp. Zo bestaat sinds 1990 de Richtlijn Pakketreizen, deze richtlijn is opgericht om reizigers de juiste bescherming te bieden bij de aankoop van een pakketreis. Daarom was het vreemd dat de mogelijkheden om deze bescherming aan te bieden zeer beperkt waren. Organisaties konden alleen aansluiting zoeken bij een garantiefonds. Om meer diversiteit in dit aanbod te brengen, besloot een groep ondernemers samen met Certo Escrow (specialist in derdengelden betaalsystemen) een alternatieve garantieregeling op te zetten. Op 1 februari 2013 werd STO-reisgarantie opgericht.
Eenvoudige, moderne en betaalbare garantieregeling
Met een eenvoudige en betaalbare garantieregeling als inzet koos STO-reisgarantie een andere aanpak dan de bestaande garantiefondsen. De garantieregeling werd gebaseerd op een derdengeldenprincipe (betaalde reissom wordt pas na de reis vrijgegeven aan de organisatie) en er werd gekozen voor een moderne oplossing. Deelnemers profiteren onder andere van geautomatiseerd debiteurenbeheer, online betaaloplossingen en een online portal. Al snel bleek STO-reisgarantie te voorzien in een grote behoefte en een snelle groei begon.